Sunday, January 23, 2011

Peristiwa sehari-hari

Bagai kata orang.. Dunia ini adalah pentas dan manusia adalah pelakonnya so hari ini ceritaku berkisar tentang dunia lakonan yang manusia menjadi pelakonnya..ada orang memang pandai membawa wataknya tapi ada juga orang yang tidak selari wataknya dengan penampilan diri.. bukan apa.. aku sebagai wanita biasa,, guru biasa dan ibu yang biasa-biasa sahaja sering tersasar dari watak utama yang sepatutnya aku jalankan.. adakalanya watak memerlukan aku berperwatakan yang sepatutnya tapi seringkali perlu aku seimbangkan dengan persekitaran.. nie cerita lain pulak...cerita manusia disekitar aku yang perwatakannya selalu diluar jangkaan aku.. manusia yang aku kagumi dengan kelemahlembutannya, kesopanan dalam penampilan diri dan tertib dalam tutur kata rupanya hanyalah bertopeng.. menjadi watak utama dalam drama yang diarahkannya sendiri hingga pelakon-pelakon pembantu seperti aku yang biasa-biasa nie menjadi mangsa keadaan. zalim sungguh pelakon utama itu... tapi tak kurang juga ada pelokan yang nampaknya menentang, brutal.. ganas.. tapi rupanya dalam hati ada taman.. sanggup mengalas watak pelakon utama untuk membantu pelakon-pelakon pembantu yang biasa-biasa sahaja seperti aku nie.... tersentuh jiwa dan raga....

Moralnya dalam kehidupan seharian janganlah kita menilai manusia itu dari luaran sahaja tetapi selamilah hati dan budinya.. dan ingatlah buat baik berpada-pada dan buat jahat janganlah sekali....( kena buat banyak kalilah nie.... lu pikirlah sendiri .....)

No comments:

Post a Comment