Monday, December 17, 2012

Kenape CIKGUADIQ....

 Salam...
N3 nie dah lama dalam draf... x smpt nak update... nie berlaku setahun yg lalu.. situasinya biasele.. kat tmpt cikguadiq ngajo...

Baru-baru nie sorang teman cikguadiq.. baru terbaca blog cikguadiq nie.. so macam-macam le dia komen.... tp lisan je...(ngutuk la tu)... biasalah manusia... tapi cikguadiq biarkan shaja.. ADA AKU KESAH..??????.
Tapi satu yg cikguadiq nak jawab kat enteri nie.. nape guna nama CIKGUADIQ...???????? bukan ngegada...atau tunjuk manja.. tapi nama nie yg mempopularkan cikguadiq kat kampung satu waktu dulu...
Biasalah sebagai anak bungsu dalam keluarga. aku dipanggil adik... hinggalah aku besar pun adik-beradik.. sedara mara dan jejiran panggil ADIK.. sebab dah biasa dengan panggilan tu aku pun takle kisah nak tukar... yang tua panggil adik... anak kecil lak panggil aku "Kakak adik"...lagi pun aku suka layan kerenah anak-anak jiran aku so mereka panggil aku ikut apa yg mak diaorang panggil...
Hinggalah bila aku tamat belajar dan mula mengajar kat daerah kelahiran aku... petang pertama aku balik mengajar.. aku dengar jejiran aku bergebang pasal cikgu-cikgu anak mereka... tetiba aku terdengar suara anak jiran aku berkata...
" mak... cikgu baru tu cikgu kakak adiq... " dengar lak suara jiran aku yg lain berkata" Oh... adik la..tu yg ngajo anak kita.. dah jadi cikgu rupanya... Cikguadik la tu..." sejak ari tu.. bila depa cita pasal sekolah anak mereka.. nama cikgu adik akan disebut... kalau anak mereka tak faham pasal apa yg diajar oleh guru... mereka akan kata..." G lah tanya kat cikguadik tu...." Jadi panggilan cikguadik tu lekatlah gantikan nama panggilan adik. Sebab aku jadi cikgu kot panggilan adik tu ditambah jadi cikguadik... tapi nak komersial ckit aku ubah le jadi cikguadiq... saje je...
So kepada teman yg tanya tu bila baca enteri nie faham lah ye... bukan saje2 nak guna nama cikguadiq tapi nostalgianye banyak.... meningatkan aku pada jejiran di daerah kalahiran aku yg kian ramai yg telah pergi meninggalkan aku.. menuju ke alam akhirat...ALFATIHAH buat mereka yg telah dahulu pergi meninggalkan alam fana ini.

No comments:

Post a Comment