Wednesday, February 2, 2011

Menu bapaku....

Salam sejahtera, salam 1Malaysia...
Semalam aku terima e-mail dari YB Dato' Najib.. ucap Selamat Tahun Baru Cina.. besar hati aku dapat ucapan dari PM yang berjiwa rakyat dan semangat 1Malaysia...Diam tak diam rupanya sudah 33 hari dalam tahun 2011 ini aku lalui, esok.. 3 Februari pula.. masyarakat berbangsa Cina pula akan merayakan Tahun Baru Cina... ucapan selamat Tahun Baru Cina buat teman-teman yang berbangsa Cina..dan selamat bercuti buat semua rakyat Malaysia..
Cerita pasal Tahun baru Cina nie.. aku teringat pada arwah bapaku.. semangat 1Malaysia bukanlah baru dalam keluarga aku kerana bagi arwah bapaku semua perayaan yang dirayakan di negara ini pasti akan diraikan bersama oleh keluargaku.. tak kiralah..Tahun Baru Cina ke... Deepavali ke... waimah Thaipusam juga kami raikan..Semangat 1Malaysia bapaku nie bukanlah bermakna kami rayakan perayaan itu seperti kaum-kaum yang merayakan perayaan tersebut.. tapi uniknya.. setiap kali perayaan kaum-kaum ini bapaku akan memasak juadah sama seperti Hari Raya Aidil Fitri mahupun Aidil adha.. senang cerita setiap kali raya, jaudah dirumahku memang istimewa... bukan apa dah terlanjur cuti so bapaku masaklah untuk anak-anaknya yang balik bercuti...
Cerita pasal jaudah yang selalu dimasak oleh bapaku pula.. bukan setakat ketupat, lodeh dan rendang sahaja.. tapi arwah bapaku memang ada kemahiran memasak Nasi Beryani lauk ayam merah.. menu yang paling aku suka... Arwah bapaku nie bukan sahaja pandai dalam bertukang rumah,(boleh katakan banyak jugalah rumah di kampung aku hasil sentuhan tangan bapaku).. tapi bapaku juga selalu ikut geng memasak kat kampung tu... kalau tak silap aku.. ketuanya Wak Munasir..so bapaku bolehlah masak untuk anak-anaknya terutama akulah yang paling bungsu... Nasi Beryani bapaku memang paling enak aku rasakan.. kini selepas hampir 21 tahun bapaku meninggal.. menu nasi Brayani tetap jadi juadah kegemaranku.. oleh kerana aku suka, selalu jugalah aku singgah makan di JM Beryani yang terletak di Tesco Shah Alam.. rasa nasinya hampir sama dengan menu arwah bapaku... Kesukaan aku nie juga aku kongsi bersama suamiku.. Suamiku juga peminat nasi brayani...lama-kelamaan asyik makan kat kedai.. suamiku suggest kat aku supaya ingat balik resepi yang ditinggalkan oleh arwah bapaku.. so dengan rasa berani bercampur bimbang tak jadi, aku pun trylah masak.. resepinya aku ingat-ingat lupa so aku main campak je bahan yang aku ingat.. First time try.. suamiku puji... sedap tapi ada komen-komen tambahan le..( biasalah macam Adlin Aman Ramli dalam konsert AF)..

1 comment:

  1. ahhh ya lah dik ka teh teringat masa dulu bapak suka masak..bila mk tak da pun bapak masak untuk anak2...yg best bapak masak ikan pari bakar masak pecel uhhh sedap teringat masakan bapak sampai hari ni...memg sedap..bapak chef no 1...untuk anak2.

    ReplyDelete