Wednesday, June 8, 2011

Menu lagi....

Ah..hai.. masih lagi mood cuti sekolah.. so aku pun rajin lah turun dapur...kalu keja kekadang lauk beli je.. so masa cuti nie aku gunakan untuk menjamu anak2 dengan resepi yg mudah tapi anak2 aku suka...So ari nie cikguadiq nak kongsi lagi resepi baru yg aku dapat dari anak sedara...SOTONG TUMIS SOS TIRAM

Resepi ini menjadi kegemaran anakanda cikguadiq yg terbaru.. masak hampir 2kg sotong pun boleh habis... anakanda cikguadiq nie time cuti nie lah banyak makan...
So kat sini aku share dengan pembaca resipi mudah ini.

Bahan2nye:

1 kg sotong
3 cm halia
3 biji bawang putih
1 biji bawang besar
10 biji cili padi
3 sudu sos tiram
air asam secukup rasa
minyak utk menumis

Caranya:
Bersihkan sotong dan potong memanjang... cuci bersih dan toskan airnya. Kemudian gaulkan dengan sos tiram dan perapkan selama 30minit. Potong bawang besar, bawang putih, halia dan cili padi ikut cara masing2... Panaskan minyak dan tumiskan bahan yg dihiris hingga bangkit bau.. masukkan air asam... dan masukkan sotong.. biarkan mendidih dan sotong masak.. sedia untuk dihidang...

Bagi mereka yg jemu makan sambal sotong, kari sotong mahupun kerabu sotong bolehlah mencuba resipi ini .. mudah dan cepat disediakan...
Cikguadiq nak say thanks to Yatt Tajuddin yang share resepi ini dengan auntie dia nie.....

No comments:

Post a Comment